środa, 24 czerwca 2020

#UrodzinyPippiPonczoszanki

W tym roku minęło 75 lat od „narodzin” Pippi Langstrumpf. W czwartek 21 maja w Szwecji, gdzie narodziła się postać rudowłosej bohaterki książek i filmów odbyły się uroczyste obchody jej urodzin.
Dlaczego właśnie 21 maja obchodzono urodziny dziewczynki z warkoczami? Tę datę wybrano specjalnie, gdyż tego dnia urodziła się córka autorki, Karin Nyman. To właśnie córka pisarki stała się inspiracją do napisania zabawnych przygód.
A jak mówi o inspiracji o napisania książek sama Astrid Lindgren: „W 1941 r. moja siedmioletnia córeczka Karin leżała chora na zapalenie płuc. Każdego wieczoru, kiedy siadałam na brzegu łóżka, marudziła jak to zwykle dzieci: „opowiedz mi coś”. Pewnego razu, kiedy porządnie zmęczona zapytałam: „o czym mam opowiadać?, odparła: „opowiedz o Pippi Langstrump”. Wymyśliła imię w tej sekundzie. Nie zapytałam, kim była Pippi Langstrump, tylko zaczęłam opowiadać, a ponieważ było to dziwne imię, więc musiała to być także dziwna dziewczynka.”
Pippi ma dziewięć lat, marchewkoworude włosy splecione w dwa odstające warkoczyki i mnóstwo piegów. Nosi krótką, połataną sukienkę, opadające pończochy i dużo za duże czarne buty. Mieszka w Willi Śmiesznotce jedynie z małpką Panem Nilssonem i koniem.
W telewizji pojawiła się po raz pierwszy w latach sześćdziesiątych. W jej rolę wcieliła się Inger Nilsson.
Z tej okazji biblioteka przygotowała dla swych czytelników propozycje gier i zabaw związanych z rudowłosą bohaterką. Również przypominam, że w księgozbiorze naszej filii znajdziecie książki o Pippi.